آپشن خودرو | گند م کار

انواع آپشن های خودرو | گندم کار

آپشن خودرو | گند م کار

انواع آپشن های خودرو | گندم کار

هرچیز که باید درباره ی "تیک‌اف" کردن بدانید

هرچیز که باید درباره ی "تیک‌اف" کردن بدانید

تیک آف چیست؟

تیک آف یکی از اصطلاحات رایج برای فارسی زبانان عاشق سرعت است. این عبارت (Take Off) در زبان انگلیسی برای لحظه ی آغاز پرواز هواپیما به کار برده می شود. تیک آف در اتومبیل ها برای جلب توجه ، ایجاد هیجان ، تولید دود ، تولید صدا و در مجموع برای نمایش اتومبیل انجام می شود. یک تیک آف طولانی نشان دهنده ی مهارت راننده و قدرت بالای اتومبیل است.



تیک آف چرا اتفاق می افتد؟

با توجه به عرض لاستیک ، وزن روی چرخ ، جنس آسفالت و … هر اتومبیلی می تواند مقدار خاصی قدرت را در لحظه آغاز به حرکت تحمل کند. در صورتی که قدرت موتور به صورت آنی به چرخ منتقل شود برای چند لحظه شاهد تیک آف خواهیم بود که دلیل آن بیشتر بودن گشتاور چرخ از مقدار نیروی قابل انتقال به سطح است. با نزدیک شدن سرعت حرکت به سرعت چرخ ، چسبندگی افزایش یافته و تیک آف تبدیل به حرکت می شود.


با چه ماشینی می توان تیک آف کرد؟

تقریبأ با تمام اتومبیل ها می توان تیک آف کرد اما هرکدام شیوه خاص خود را دارند. نوع گیربکس ، محور انتقال نیرو ، و سیستم های کنترل پایداری ، و هرزگردی عواملی هستند که باید برای تشخیص شیوه تیک آف بررسی شوند. بهترین اتومبیل ها برای تیک آف ، اتومبیل اسپرت و قدرتمند با موتور جلو و دیفرانسیل عقب هستند. اتومبیل های اسپرت دیفرانسیل جلو با ترمز دستی روی چرخ های عقب نیز مناسب هستند.



تاریخچه تیک آف به کجا بر می گردد؟

شاید بتوان گفت که اولین تیک آف های طولانی و قوی توسط اتومبیل های مسابقات درگ انجام می شد زیرا اتومبیل های عادی قدیمی قدرت لازم برای این کار را نداشتند. اتومبیل های درگ با استفاده از ترمز جلو اتومبیل را نگه داشته و لاستیک های عقب را برای چند لحظه کوتاه به حالت تیک آف می بردند تا لاستیک ها گرم شده و آغاز حرکت سریع تر باشد. با قوی شدن اتومبیل ها از حدود 60 سال پیش تیک آف با اتومبیل های عادی نیز برای نمایش انجام می شد.


چگونه تیک آف کنیم؟

در اتومبیل های دنده ای کار بسیار ساده است. فقط کافیست کلاج را تا انتها گرفته ، اتومبیل را در دنده قرار داده و گاز دهید سپس به صورت ناگهانی کلاج را رها کرده و بر گاز بیفزایید. در صورتی که اتومبیل دارای سیستم های کنترلی مانند DSC ، TC و ESP است باید آن را خاموش کنید. در اتومبیل های اتوماتیک باید اتومبیل را در حالت N قرار داده و گاز دهید و سپس به صورت ناگهانی دنده را در حالت D قرار دهید. بعضی اتومبیل های اتوماتیک در صورت بالا بودن دور موتور در دنده قرار نمی گیرند و یا دور موتور را کاهش می دهند. در اتومبیل های بسیار قوی تخت گاز کردن برای انجام تیک آف کافی است. در اتومبیل های بسیار ضعیف نیز می توان با دنده عقب حرکت کرد سپس اتومبیل را به صورت ناگهانی در دنده یک گذاشته و پدال گاز را انتها نگه داشت.



چگونه بهتر تیک آف کنیم؟

برای تیک آف طولانی تر اولین و مهم ترین مسئله مهارت است . شما باید اتومبیل خود را شناخته و تمرین کنید. مقدار گاز اولیه قبل از رها کردن کلاج و سرعت رها کردن کلاج مهم هستند. راه های دیگر تیک آف طولانی با کاهش اصطکاک سطح میسر می شوند. برای مثال در سطح خیس تیک آف کنید ، بر روی سطح موزاییک یا سیمان مانند کف پارکینگ ها اینکار را بکنید. در اتومبیل هایی که ترمز دستی و انتقال نیرو در دو محور مختلف هستند با آزاد نکردن ترمز دستی می توان زمان تیک آف را طولانی تر کرد. آخرین راه حل هم که فقط در حرکات نمایشی و محیط های کنترل شده انجام می شود ریختن روغن بر روی لاستیک و زمین است. اینکار تیک آف های بسیار طولانی همراه با دود را امکان پذیر می کند. اینکار بسیار خطرناک است و فقط در شرایط نمایشی انجام می شود زیرا به آتش گرفتن لاستیک می انجامد!


چطور بعضی از اتومبیل ها تیک آف های بسیار طولانی می کنند؟

همانطور که اشاره شد مهارت راننده و قدرت اتومبیل فاکتورهای اصلی هستند اما بعضی رانندگان روش های جالبی برای نگهداشتن هرزگردی برای مدت طولانی پیدا کرده اند. بعضی رانندگان با اتومبیل هایی که ترمز دیسکی قوی در جلو و ترمز کاسه ای در عقب هستند از روش گاز و ترمز همزمان استفاده می کنند. این روش که در اتومبیل های آمریکایی مرسوم است عبارت است از گاز دادن ناگهانی برای تولید تیک آف اولیه و سپس نگهداشتن پدال گاز تا انتها و پدال ترمز تا نصف. با اینکار ترمزهای قوی جلو از حرکت اتومبیل جلوگیری می کنند و ترمزهای ضعیف عقب به چرخ های عقب اجازه چرخش سریع می دهند. در اتومبیل های قوی دیفرانسیل جلو نیز ترمزدستی قوی کشیده شده و سپس در دنده و با گاز زیاد کلاج رها می شود.



چرا در هنگام تیک آف طولانی از لاستیک دود بلند می شود؟

زیرا سطح لاستیک و آسفالت با سرعت بالا روی هم دیگر کشیده شده و گرمای شدیدی ایجاد می شود. این دمای بالا باعث سوختن و دود شدن لاستیک می شود. در حرکات نمایشی که دود تولید شده بسیار زیاد است مایع مخصوصی روی چرخ ریخته می شودکه با داغ شدن لاستیک بخار شده و حجم دود را بسیار زیاد می کند. با اتومبیل های قدرتمند می توان با تیک آف حرفه ای سطح آسفالت را نیز به دمایی رساند که قیر موجود در آن ذوب شده و بسوزد!



آیا تیک آف باعث حرکت سریع تر می شود؟

خیر ، بعضی ها به اشتباه تصور می کنند در آغاز یک مسابقه تیک آف باعث حرکت سریع تر می شود. تنها مزیت تیک آف اندکی گرم شدن لاستیک است که در مقابل زمان از دست رفته برای این حرکت ناچیز است. در مسابقات حرفه ای تمام سیستم های الکترونیکی و تمام مهارت راننده در این است که با هرزگردی ناچیز از حالت سکون خارج شود. بعضی اتومبیل های اسپرت جدید آنقدر قوی هستند که حرکت بدون هرزگردی با آنها سخت است به همین دلیل کلیدی به نام Launch control در آنها تعبیه شده است که راننده قبل از حرکت آن را فشار داده و سیستم های الکترونیکی اتومبیل مقدار گشتاوری که لاسنیک می تواند تحمل کند را محاسبه کرده و به همان میزان از موتور گشتاور می گیرد تا تیک آف اتفاق نیفتد.



آیا هر نوع هرزگردی تیک آف نام دارد؟

خیر ، تیک آف فقط به هرزگردی در ابتدای حرکت گفته می شود. در صورتی که هرزگردی در هنگام حرکت و در خط مستقیم انجام شود (تعویض دنده در اتومبیل های قوی) به آن wheelspin گفته می شود. در صورتی که در پیچ و به صورت عمدی با استفاده از فرمان خلاف جهت و بازی با کلاج ، اتومبیل هرزگردی طولانی کند به آن Drift گفته می شود. در صورتی که در پیچ و به دلیل گاز دادن زیاد اتفاق بیوفتد به آن Power slide گفته می شود که به حرکت عرضی اتومبیل می انجامد. اگر هرزگردی چرخ در دایره های حرکتی کوچک و با سرعت پایین انجام شود به آن Burnout می گویند.



آیا تیک آف به اتومبیل صدمه می زند؟

بله ، تیک آف صدمات بسیار زیادی به اتومبیل وارد می کند. خراب شدن کلاج ، آسیب دیدن شدید گیربکس ، از بین رفتن لاستیک ، شکستن دسته موتور ، آسیب دیدن موتور و آسیب دیدن پلوس و دیفرانسیل فقط بعضی از موارد زیان این حرکت هستند. در اتومبیل های سواری عادی صدمات ناشی از این کار حتی با یک بار انجام این کار قابل درک است. در بعضی موارد خرابی آنی کلاج و گیربکس نیز مشاهده شده است. پس بهتر است این کار را در محیطی امن و با اتومبیلی قدرتمند و اسپرت انجام داد.

کروز کنترل فابریک ساندرو در اصفهان

نصب کروز کنترل ساندرو در اصفهان

نصب مانیتور فابریک ساندرو در اصفهان

نصب مانیتور اندروید چانگان

نصب مانیتور فابریک آریو در اصفهان

مانیتور فابریک چانگان در اصفهان

مانیتور اندروید ساندرو

مانیتور اندروید آریو

کروز کنترل فابریک آریو در اصفهان

نصب کروز کنترل فابریک آریو در اصفهان

مانیتور فابریک برلیانس 230

نصب مانیتور اندروید برلیانس 230 در اصفهان

کروز کنترل فابریک برلیانس 330 در اصفهان

نصب کروز کنترل فابریک برلیانس 330 در اصفهان

کروز کنترل فابریک برلیانس 230

نصب ردیاب خودرو در اصفهان

نصب GPS خودرو

نصب مانیتور اندروید سراتو

نصب دزدگیر سیم کارتی در اصفهان

نصب دزدگیر هوشمند خودرو

نصب کیلس استارت چانگان در اصفهان

نصب کروز کنترل فابریک برلیانس 230


منبع: پدال

10 عادت بد رانندگی که باید آنها را کنار بگذاریم

در این مقاله با ۱۰ عادت بد در هنگام رانندگی آشنا خواهید شد که انجام آنها می‌تواند به خودروی شما آسیب برساند.

همه‌ی ما با اهمیت کارهایی مانند تعویض روغن، تعویض گردشی تایرها و تعویض تسمه‌های خودرو آشنا هستیم، چنین اقداماتی باعث می‌شود که خودروی ما کارکرد بهتری داشته باشد و برای سالها بتوان به آن اعتماد کرد. شاید بعضی از شما دارای تقویمی برای انجام سرویس‌های خودرو داشته باشید اما نحوه‌ی رانندگی شما در استفاده‌ی روزانه از خودرو تاثیر بسیار چشمگیری بر روی طول عمر خودرو و قطعات آن دارد. حتی برخی از رانندگان با تجربه نیز ممکن است دارای عادت‌هایی باشند که سبب فرسودگی و کاهش طول عمر خودروی آن‌ها شود، برای مثال عدم توجه به اطراف در هنگام دور زدن می تواند سبب آسیب‌های جدی و پر خرجی به اتومبیل شوند که به سادگی می‌شد از آ‌ن‌ها پیشگیری کرد.

در ادامه 10 عادت رانندگی منفی که در طول زمان می‌توانند باعث آسیب جدی به اتومبیل شما شوند معرفی می‌شوند.

1. قرار دادن دست روی اهرم تعویض دنده
تا زمانی که نمی‌خواهید اقدامی برای تعویض دنده انجام دهید هیچ نیازی نیست تا دست خود را روی اهرم دنده بگذارید قرار دادن دست روی اهرم تعویض دنده با عث اعمال فشار اضافی بر روی بوش‌ها و مکانیزم سنکرونیز جعبه دنده می‌شود و به مرور زمان آن‌ها را فرسوده خواهد کرد. بهترین کار این است که همواره هر دو دست خود را روی فرمان قرار دهیم و تنها در هنگام تعویض دنده‌ها از اهرم تعویض دنده استفاده کنیم.

2. عدم استفاده از ترمز پارک
غفلت در خصوص استفاده از ترمز پارک باعث می شود که تمام وزن خودروی شما بر روی مکانیزم پارک جعبه دنده اعمال شود. این قطعه یک زبانه‌ی کوچک فلزی در داخل جعبه دنده‌های خودکار است. چنین کاری به مرور می‌تواند سبب آسیب دیدن و حتی شکستن این قطعه شود و در این صورت حالت P در جعبه دنده‌ی خودرو شما کاملا از کار خواهد افتاد. سعی کنید همواره از ترمز پارک استفاده کنید چون هیچ دلیل موجهی برای عدم استفاده از آن وجود ندارد.

3. حمل وزن اضافه با اتومبیل
حتی اگر شما راننده یک خودروی لوتوس نباشید، مساله‌ی ساده‌سازی و سبک سازی خودرو در خصوص هر نوع اتومبیلی صادق است. اما منظور ما از سبک سازی این نیست که صندلی‌های عقبی و یا عایق‌های صوتی را از جای خود خارج کنید بلکه شما باید از حمل وسایل اضافی که به آن‌ها نیازی ندارید پرهیز کنید. هر کیلوگرم وزن اضافه در اتومبیل مصرف سوخت و پایداری خودرو را تحت تاثیر قرار خواهد داد و همچنین تاثیر منفی بر روی سیستم تعلیق، ترمز و انتقال نیرو خواهد داشت، پس با بررسی داخل خودرو و صندوق عقب، مطمئن شوید که وسایل غیرضروری در خودرو وجود ندارد.

4. راندن خودرو با مقدار سوخت کم
برخی اوقات هزینه‌ی پرکردن کامل باک خودرو با بودجه‌ی شما همخوانی ندارد و به همین خاطر ممکن است تنها 5 یا 10 لیتر بنزین بزنید. بسیاری از رانندگان نمی‌دانند که چنین کاری می‌تواند باعث آسیب جدی به اتومبیل شود. پمپ‌های بنزین جدیدی که در خودروها به کار می‌روند توسط بنزین موجود در باک خنک می‌شوند بنابراین زمانی که بنزین موجود در باک کم است پمپ نمی‌تواند به درستی حرارت خود را دفع کند و همین مورد باعث آسیب دیدن آن می‌شود. سعی کنید همواره باک بنزین خود را پر نگه داریدو یا حداقل نگذارید میزان آن از یک چهارم پایین‌تر برود.

5. حرکت و توقف سریع
این یکی واقعا پر خطر است. شاید فشار دادن ناگهانی پدال گاز لذت بخش باشد اما این کار مصرف سوخت خودرو را به طرز چشمگیری افزایش می دهد. توقف‌های ناگهانی نیز اگرچه گاهی اوقات اجتناب‌ناپذیر هستند اما باعث فرسایش سریعتر لنت و دیسک ترمز می شوند. بهترین استراتژی این است که همواره حواسمان به جلو باشد و برای شرایط پیش رو آماده باشیم و پدال ها را نیز به آرامی و نرمی فشار دهیم.

6. بالا بردن دور موتور در هنگام سرد بودن پیشرانه
بهتر است که در زمان سرد بودن پیشرانه، یک یا دو دقیقه اجازه دهیم تا خودرو در حالت درجا کار کند، این کار سبب گرم شدن پیشرانه و بهبود روغن کاری آن می‌شود. به هر صورت بهتر است دور موتور را در هنگام سرد بودن پیشرانه بالا نبرید. درست است که در دور موتورهای بالا صدای زیبایی تولید می‌شود اما این کار باعث تغییرات ناگهانی دما در داخل پیشرانه می‌شود که می‌تواند به قطعات داخلی پیشرانه آسیب بزند. این کار ضمنا باعث وارد فرسایش بی مورد قطعاتی می‌شود که هنوز به طور کامل روغنکاری نشده اند. پیشرانه‌ی خودرو پس از گرم شدن، به نرمی و با صدای بهتری دورگیری خواهد کرد.

7. پایین نگه داشتن پدال کلاچ
فرض کنید با خودرویی که دارای جعبه دنده‌ی دستی است در پشت چراغ قرمز قرار دارید، شما پدال کلاچ را در زیر پایتان پایین نگه داشته‌اید تا در هنگام سبز شدن چراغ فورا حرکت کنید. در تمام مدتی که پدال کلاچ را پایین نگه داشته اید قطعاتی مانند صفحه کلاچ، بلبرینگ کلاچ و اهرم کلاچ در حال آسیب دیدن هستند. پایین نگه داشتن کلاچ باعث می‌شود که صفحات آن خورده شده و دچار فرسایش شوند، چنین موردی می‌تواند باعث بروز ناگهانی ایراد در اتومبیل شود. بهترین کار این است که در هنگام توقف کلاچ را گرفته و دنده را در حالت خلاص قرار دهید و در هنگام سبز شدن چراغ نیز، با گرفتن دوباره‌ی پدال کلاچ دنده را جا زده و حرکت کنید.

8. حرکت از دنده‌ی عقب به جلو در حالی که خودرو هنوز توقف کاملا نکرده است
زمانی که می‌خواهید در یک فضای کوچک پارک کنید به طور معمول شاید بارها دنده را از حالت عقب به جلو ببرید در حالی که خودرو هنوز در حال حرکت به سمت عقب است. چنین کاری را باید به خاطر هزینه‌های زیادی که در بر خواهد داشت کنار گذاشت. این کار باعث وارد آمدن فشار زیادی روی سیستم انتقال نیرو می‌شود چراکه قطعات را مجبور می‌کند تا در خلاف جهت حرکتشان حرکت کنند. پیشگیری از چنین آسیبی ساده است، تنها کافی است تا چند لحظه وقت بیشتری را صرف کرده و در هنگام تعویض دنده‌ها از توقف کاملا خودرو مطمئن شوید.

9. درگیر نگه داشتن ترمز در سرپایینی‌ها
پایین آمدن از شیب (برای مثال از یک تپه) می‌تواند تا حدودی دلهره آور باشد. در چنین هنگامی شما پای خود را روی پدال ترمز نگه می‌دارید تا در صورتی که نیاز به توقف شد بتوانید به سرعت خودرو را متوقف کنید. اما این کار باعث افزایش حرارت و همچنین فشار آمدن به سیستم ترمز می‌شود و قطعاتی مانند لنت و دیسک ترمز ساییده خواهند شد. به جای این کار، در سراشیبی‌ها شما باید دنده‌ی خودرو را در دنده‌ی سنگین قرار دهید. این کار باعث می شود تا خودرو در وضعیت ترمز موتوری (Engine Braking) قرار گیرد و تنها با استفاده از فشار موجود در سیستم انتقال نیرو از افزایش سرعت خودرو جلوگیری شود. با امتحان کردن این کار متوجه خواهید شد که خاصیت ترمز موتوری می‌تواند درست به اندازه‌ی ترمز گرفتن در سراشیبی‌ها موثر باشد.

10. عدم توجه به علائم هشدار
نادیده گرفتن صداهای اضافی مانند صدای جیر جیر و یا تق تق در خودرو کار آسانی است. اما باید توجه داشت که این صداها علائمی هستند که حاکی از وجود مشکل در خودرو هستند. در هنگام شنیدن شدن چنین صداهایی از خودرو بهتر است وقت را تلف نکنید چون شرایط می تواند بدتر هم شود. زمانی که خودروی شما صدای اضافه دارد بهتر است فورا آن را مورد بررسی قرار دهید چون این صداها علائمی هشداردهنده هستند.

کنار گذاشتن عادات نادرست رانندگی می‌تواند سخت باشد. به هر صورت صرف نظر از اینکه چه قدر زمان را پشت فرمان خودروی خود صرف می‌کنید باید به مساله‌ی مراقبت از خودرو توجه داشته باشید تا متحمل زیان‌ها و هزینه‌های غیر ضروری نشوید. اگر هر کدام از رفتارهای رانندگی که ذکر آن‌ها رفت را در خود مشاهده می‌کنید برای تشویق شدن به ترک آن‌ها بهتر است به هزینه ای که ممکن است روی دستتان بگذارند فکر کنید.

کروز کنترل فابریک ساندرو در اصفهان

نصب کروز کنترل ساندرو در اصفهان

نصب مانیتور فابریک ساندرو در اصفهان

نصب مانیتور اندروید چانگان

نصب مانیتور فابریک آریو در اصفهان

مانیتور فابریک چانگان در اصفهان

مانیتور اندروید ساندرو

مانیتور اندروید آریو

کروز کنترل فابریک آریو در اصفهان

نصب کروز کنترل فابریک آریو در اصفهان

مانیتور فابریک برلیانس 230

نصب مانیتور اندروید برلیانس 230 در اصفهان

کروز کنترل فابریک برلیانس 330 در اصفهان

نصب کروز کنترل فابریک برلیانس 330 در اصفهان

کروز کنترل فابریک برلیانس 230

نصب ردیاب خودرو در اصفهان

نصب GPS خودرو

نصب مانیتور اندروید سراتو

نصب دزدگیر سیم کارتی در اصفهان

نصب دزدگیر هوشمند خودرو

نصب کیلس استارت چانگان در اصفهان

نصب کروز کنترل فابریک برلیانس 230


منبع:55آنلاین

مزایای استفاده از باد نیتروژن در لاستیک ها

آیا باید باد لاستیکها را با نیتروژن پر کنیم؟


حتما تا به حال عباراتی نظیر اینکه باد نیتروژن باعث کاهش هزینه یا کاهش مصرف سوخت می شود را شنیده اید. ادعاهایی از این قبیل در مورد استفاده از باد نیتروژن مطرح می شود که در این مقاله سعی داریم صحت آنها را بررسی کنیم.

1 – حفظ بهتر باد لاستیک

هر لاستیکی به مرور زمان با کاهش فشار باد مواجه خواهد شد که تغییرات دمایی آن را تسریع می کند. قانون کلی این است که به ازای هر 10 درجه کاهش یا افزایش دما 1 پی اس آی کاهش فشار باد رخ می دهد. گفته می شود که نیتروژن به خاطر اینکه مولکول های بزرگتری نسبت به اکسیژن دارد احتمال اینکه از دیواره های تایر خارج شود کمتر است. بر اساس تحقیق موسسه Consumer Reports (گزارشات مصرف کننده) در سال 2006 تستی یک ساله انجام شد تا مشخص شود میزان افت فشار باد در لاستیکهایی که نیتروژن داشتند بیشتر است یا لاستیکهایی که باد معمولی داشتند. نتیجه تست نشان داد لاستیکهایی که باد نیتروژن داشتند افت فشار کمتری در طول زمان برایشان رخ داد ولی اختلاف فشار با تایرهایی که باد معمولی داشتند فقط 1.3 پی اس آی بود. در میان 31 تایری که آزمایش شدند از میزان باد اولیه که 30 پی اس آی بود در نمونه های نیتروژن میانگین افت فشار 3.5 و در نمونه های معمولی 2.2 پی اس آی بود. در این آزمون نیتروژن برنده شد ولی اختلاف زیادی بین نیتروژن و باد معمولی نبود.

2 – کاهش مصرف سوخت

موسسه EPA (آژانس حفاظت محیط زیست ایالت متحده) می گوید اگر هر 4 تایر به اندازه 1 پی اس آی کم باد باشد تا 0.3 درصد در مصرف سوخت تاثیر منفی می گذارد. در نتیجه چون نیتروژن حفظ فشار باد بهتری دارد باعث کاهش مصرف سوخت می شود. اگر شما حداقل ماهی 1 بار فشار باد لاستیکتان را چک کنید نیازی به مبلغ اضافی برای باد نیتروژن ندارید و بنابراین برتری نیتروژن در مصرف سوخت بسیار کم رنگ خواهد شد. ولی عمل کردن به این اصل (چک کردن فشار حداقل ماهی یکبار) برای بیشتر مردم در حرف ساده تر است تا در عمل. بیشتر مردم فراموش می کنند که باد لاستیکهایشان را چک کنند. با وجودی که اکثر خودروهای مدرن مجهز به سیستم TPMS یا کنترل فشار باد لاستیک هستند، موسسه استاندارد و ایمنی بزرگراه های آمریکا در تحقیقات خود متوجه شد که فقط 57% از خودروهایی که مجهز به این سیستم بودند فشار بادشان صحیح بود زیرا این سیستم ها طوری طراحی شده اند که اغلب کمبود فشار باد را نشان دهند نه صحیح بودن فشار باد.

3 – حرارت کمتر

وقتی باد معمولی در لاستیک باشد رطوبت (آب) را جذب کرده و هنگامی که تایرها در حال چرخش هستند حرارت آنها بالاتر رفته و آب به بخار تبدیل می شود و در اثر افزایش حجم باعث افزایش فشار لاستیک می شود. گفته می شود چون نیتروژن خشک است بنابراین آب یا رطوبت در لاستیک به وجود نمی آید تا باعث نوسان فشار آن شود. ولی تحقیقات نشان داده است که این تغییرات حرارت هنگام استفاده از باد معمولی در مقایسه با نیتروژن ناچیز است.

4 – جلوگیری از پوسیدگی رینگ

گفته می شود چون باد نیتروژن خشک است و رطوبت و آب در لاستیکی که باد نیتروژن دارد وجود ندارد بنابراین پوسیدگی رینگ رخ نمی دهد. ولی جنس رینگ ها طوری است که این مشکل زیاد جدی نیست. اول اینکه رینگهای آلیاژی مشکلی با آب داخل لاستیک ندارند زیرا پوششی دارند که از اکسیده شدن آلومینیوم جلوگیری می کند. دوم اینکه رینگهای فولادی هم فقط موقعی به مشکل می خورند که رنگ آنها آسیب ببیند. پس این مورد نیز برتری چشمگیری برای نیتروژن محسوب نمی شود.

 – هزینه ها

فرض کنید شخصی از فروشگاهی 4 حلقه لاستیک نو می خرد و آن فروشگاه باد لاستیکها را با نیتروژن پر می کند. اگر این شخص نیاز به افزایش یا تنظیم باد لاستیک پیدا کند نمی تواند به هر مکانی برای این کار مراجعه کند چون ممکن است هر جایی باد نیتروژن نداشته باشد. اما تحت هر شرایطی باد معمولی در دسترس خواهد بود ولی اگر باد معمولی در لاستیکهایی که از قبل با نیتروژن پر شده اند اضافه شود مشکل رقیق شدن نیتروژن به وجود می آید. پس بعضی مواقع گشتن به دنبال نیتروژن خود زمان بر و هزینه بر خواهد بود. هزینه کمتر باد معمولی نسبت به باد نیتروژن نیز باید در نظر گرفته شود. به ازای هر یکبار تنظیم باد نیتروژن می شود چندین بار باد معمولی به لاستیکها اضافه کرد. پس همیشه اینطور نیست که افت فشار کمتر با باد نیتروژن هزینه کمتری برای مالک خودرو داشته باشد و در مواردی (مثلا نداشتن باد نیتروژن در بعضی آپاراتی ها) ممکن است دردسر ساز هم باشد.

6 – آیا باد نیتروژن ارزشش را دارد؟

هوایی که تنفس می کنیم از 78 درصد نیتروژن، 21 درصد اکسیژن و چند درصد از عناصر دیگر تشکیل شده است. برای دستیابی به مزیتهای ذکر شده در استفاده از نیتروژن برای لاستیکها، نیتروژن مورد استفاده باید حداقل 93% خالص باشد. بنابراین باید 15% نیتروژن به هوا اضافه کنیم و تا آنجایی که می شود از اکسیژن آن بکاهیم. بر اساس برآورد هزینه ها اینطور به نظر می رسد که باد نیتروژن ارزش خاصی ندارد. با خریدن یک دستگاه فشارسنج باد تایر و چک کردن مداوم باد لاستیک ها می توانید استفاده بهتری از پولتان بکنید. حتی اگر خودروی شما مجهز به سیستم TPMS باشد باز هم این ایده کارآمد خواهد بود زیرا چراغ اخطار فشار باد لاستیک تا زمانی که کمتر از 25 درصد از باد پیشنهادی کارخانه سازنده در لاستیک شما موجود نباشد روشن نخواهد شد. پر کردن لاستیک با باد معمولی و چک کردن مداوم فشار لاستیک با دستگاه تنظیم باد، بسیاری از مزیت های استفاده از باد نیتروژن را برای شما به ارمغان می آورد و عمر تایر شما را افزایش می دهد.


کروز کنترل فابریک ساندرو در اصفهان

نصب کروز کنترل ساندرو در اصفهان

نصب مانیتور فابریک ساندرو در اصفهان

نصب مانیتور اندروید چانگان

نصب مانیتور فابریک آریو در اصفهان

مانیتور فابریک چانگان در اصفهان

مانیتور اندروید ساندرو

مانیتور اندروید آریو

کروز کنترل فابریک آریو در اصفهان

نصب کروز کنترل فابریک آریو در اصفهان

مانیتور فابریک برلیانس 230

نصب مانیتور اندروید برلیانس 230 در اصفهان

کروز کنترل فابریک برلیانس 330 در اصفهان

نصب کروز کنترل فابریک برلیانس 330 در اصفهان

کروز کنترل فابریک برلیانس 230

نصب ردیاب خودرو در اصفهان

نصب GPS خودرو

نصب مانیتور اندروید سراتو

نصب دزدگیر سیم کارتی در اصفهان

نصب دزدگیر هوشمند خودرو

نصب کیلس استارت چانگان در اصفهان

نصب کروز کنترل فابریک برلیانس 230

منبع: car.ir
امیرعطا فکری

یاتاقان چیست؟

سردسته پیستون در حول میل‌لنگ حرکت دورانی نموده مانند پای دسته پیستون دارای بوش فلزی، لیکن دو تکه است، یا اینکه از آلیاژ مخصوصی به نام بابیت، مستقیماً در خود سردسته پیستون ذوب کرده و ریخته‌اند، و به آن یاتاقان گفته می‌شود. اگر روغنی که برای چرب کردن سر دسته پیستون است به‌علتی به آن نرسد حرارت زیادی که در اثر مالش تولید می‌شود باعث ذوب شدن بابیت یابوش آن می‌گردد. که در این حالت در اصطلاح گفته می‌شود یاتاقان سوخته است.

یاتاقان‌های ثابت تکیه‌گاه میل‌لنگ هستند و میل‌لنگ در داخل آنها آزادانه می‌گردد. یاتاقان ثابت یا به‌عبارت دیگر یاتاقان میل‌لنگ از دو نیم‌دایره تشکیل شده است که نصف آن با زیر محفظه میل‌لنگ یک‌پارچه می‌باشد و پس از اینکه میل‌لنگ در جای خود قرار گرفت نصف دیگرش از زیر به‌وسیله پیچ‌هائی به نصف بالائی وصل می‌گردد.

هر میل‌لنگ دارای دو یاتاقان ثابت در طرفین است و در موتورهای از یک سیلند به بالا وسط هم برحسب ساختمان مختلفه میل‌لنگ‌ها یک یا بیشتر یاتاقان ثابت دارند. قسمت داخلی یاتاقان که با میل‌لنگ تماس دارد از آلیاژ فلزات نرم تشکیل گردیده و اگر مانند سفیدکردن ظرف‌های آشپزخانه قسمت نرم به داخل یاتاقان یک پارچه شود آن را بابیت می‌گویند ولی در برخی ماشین‌ها قسمت داخلی یاتاقان بوشی و قابل تعویض است. در داخل یاتاقان شیار و سوراخ‌هائی برای عبور روغن و روغن‌کاری موجود است و اگر روغن به یاتاقان‌ها نرسد در اثر مالش با میل‌لنگ می‌سوزند. در برخی موتورها یکی از یاتاقان‌های ثابت لبه‌دار است و حرکت جلو و عقب‌رفتن میل‌لنگ را کنترل می‌کند و نمی‌گذارد از حد معینی تجاوز کند.

ساختمان یاتاقان‌های متحرک (یاتاقان‌های دسته پیستون) هم مانند یاتاقان ثابت بوده و فرق عمده‌ای که دارند اینست که یاتاقان متحرک با دسته پیستون حرکت کرده و میل‌لنگ در داخل آنها حرکت دورانی می‌کند.

کروز کنترل فابریک ساندرو در اصفهان

نصب کروز کنترل ساندرو در اصفهان

نصب مانیتور فابریک ساندرو در اصفهان

نصب مانیتور اندروید چانگان

نصب مانیتور فابریک آریو در اصفهان

مانیتور فابریک چانگان در اصفهان

مانیتور اندروید ساندرو

مانیتور اندروید آریو

کروز کنترل فابریک آریو در اصفهان

نصب کروز کنترل فابریک آریو در اصفهان

مانیتور فابریک برلیانس 230

نصب مانیتور اندروید برلیانس 230 در اصفهان

کروز کنترل فابریک برلیانس 330 در اصفهان

نصب کروز کنترل فابریک برلیانس 330 در اصفهان

کروز کنترل فابریک برلیانس 230

نصب ردیاب خودرو در اصفهان

نصب GPS خودرو

نصب مانیتور اندروید سراتو

نصب دزدگیر سیم کارتی در اصفهان

نصب دزدگیر هوشمند خودرو

نصب کیلس استارت چانگان در اصفهان

نصب کروز کنترل فابریک برلیانس 230


منبع: http://vista.ir


جلوگیری از ایجاد آلودگی روی شیشه خودرو

 علل ایجاد لایه چربی و آلودگی های دیگر بر روی شیشه خودرو

• تنفس و تعریق یکی از این علل می باشد که نمی توان جلوی آن را گرفت.

• یک از شایع ترین علل ، گرفتن کولر در فصول گرم می باشد . به خاطر تشدید شدن عمل تعرق چربی ها و املاح معدنی بیشتری از بدن خارج می شود و سرد کردن هوای داخل خودرو و مبحث ماندن این مولکول ها در داخل خودرو باعث می شود چربی ها بیشتر به شیشه ها جذب شوند .

• آلودگی ها و موادی دیگری که در هوا وجود دارد ( دود خودرو های دیزلی به همراه خود مقدار زیادی مولکول های چربی درون خود دارند ).

• استفاده از دستمال های نه چندان تمیز برای پاک کردن شیشه ها.

• استفاده از براق کننده های داشبورد و لوازم داخلی خودرو .

• واکس ها و لوسیون های مخصوص رو کش صندلی های چرمی .

• استفاده از کرم ها ، لوسین هایی و لوازم آرایشی دارای چربی که برای بدن استفاده می شود .

• و ….
راه حل های پیشنهادی برای جلو گیری ازایجاد لایه چربی و آلودگی های دیگر بر روی شیشه خودرو

۱٫ برای تنفس و تعرق که راه حلی وجود ندارد . اما می توان در فصول گرم که تعرق زیاد تر است ، به محض ورود به خودرو از کولر استفاده نکنیم و شیشه ها را پایین بدهیم تا به مرور رطوبت بدن کم شود و تنفس آرام تر شود ، سپس شیشه ها را بالا کشید.

۲٫ در زمان آلودگی هوا و زمانی که پشت خودرو های سنگین قرار می گیرید شیشه ها را بالا دهید و دریچه تهویه هوا را ببندید.

۳٫ بهتر است برای شیشه ها از دستمال جداگانه ای استفاده کنیم و اگر شیشه ها خیلی کثیف هستند به یک روش دیگر و یا دستمال دیگر شیشه ها را تمیزتر کنیم بعد با پارچه یا روزنامه ای تمیز شیشه ها را پاک کنیم . ( دستمال های میکرو فایبر و کاغذ ها قدرت جذب چربی های بیشتری نسبت به دستمال های عادی دارند).

۴٫ زمانی که از لوسیون ها و واکس ها ، برای براق کردن لوازم داخلی خودرو استفاده می کنید بهتر است بگذارید درب ها برای مدتی باز باشند و یا شیشه ها برای چند دقیقه ای باز بمانند .

۵٫ زمانی که از کرم ها و ولوازم آرایشی استفاده می کنید مراقب باشید که لوازم داخلی خودرو به آن ها آغشته نشوند و به موارد اول و دوم بیشتر توجه کنید.



کروز کنترل فابریک ساندرو در اصفهان

نصب کروز کنترل ساندرو در اصفهان

نصب مانیتور فابریک ساندرو در اصفهان

نصب مانیتور اندروید چانگان

نصب مانیتور فابریک آریو در اصفهان

مانیتور فابریک چانگان در اصفهان

مانیتور اندروید ساندرو

مانیتور اندروید آریو

کروز کنترل فابریک آریو در اصفهان

نصب کروز کنترل فابریک آریو در اصفهان

مانیتور فابریک برلیانس 230

نصب مانیتور اندروید برلیانس 230 در اصفهان

کروز کنترل فابریک برلیانس 330 در اصفهان

نصب کروز کنترل فابریک برلیانس 330 در اصفهان

کروز کنترل فابریک برلیانس 230

نصب ردیاب خودرو در اصفهان

نصب GPS خودرو

نصب مانیتور اندروید سراتو

نصب دزدگیر سیم کارتی در اصفهان

نصب دزدگیر هوشمند خودرو

نصب کیلس استارت چانگان در اصفهان

نصب کروز کنترل فابریک برلیانس 230

منبع:

http://paramountcars.blogfa.com